Audi quattro – jak działa napęd na cztery koła i dlaczego warto go wybrać?

Audi Quattro jest przez wielu uważany za jeden z najlepszych modeli, które pojawiły się w branży motoryzacyjnej. Technologia ma już ponad 40 lat, jednak niewiele osób wie, że inspiracją do jej stworzenia był gekon malajski.

Jest to jaszczurka, która wyjątkowo sprawnie porusza się po różnych, często śliskich, powierzchniach, dlatego, że w mistrzowski sposób potrafi przenieść siłę na każdą z łap. Nie jest to jedyne rozwiązanie techniczne, które ma swój pierwowzór w naturze, jednak z pewnością jedno z najbardziej przełomowych.

Przegląd modeli e-tron

Jak działa napęd quattro?

Główna zasada działania napędu quattro jest bardzo prosta. Po pierwsze każde koło może otrzymywać różną moc, co znacznie utrudnia wpadnięcie w poślizg, po drugie proporcje te są zmienne. Może być tak, że przednia oś dostanie ogółem 25 proc. mocy, a tylna aż 75 proc. lub na odwrót.

Technologia ta umożliwia zmianę tych proporcji stosownie do potrzeb – w ten sposób autem dużo lepiej się jeździ i o wiele bardziej efektywnie wykorzystuje moc silnika. W dzisiejszych czasach o podziale siły na każdą z osi decydują specjalne mechanizmy siły różnicowania wspomagane przez komputer.

Dzieli on również podział mocy silnika w ramach jednej osi. Podczas skręcania w lewo jedno koło ma do pokonania mniejszą drogę niż drugie. System quattro potrafi to zrekompensować, przeznaczając większą moc na to, które musi przejechać w danym momencie większą odległość.

Jeśli chodzi o przenoszenie siły pomiędzy osiami, decyduje o tym mechanizm blokady mechanizmów różnicowych.

E-tron quattro

Najnowsza wersja napędu na cztery koła Audi jest stosowana w samochodach spod znaku e-tron. Chodzi tu o auta napędzane wyłącznie energią elektryczną, które są w stanie pokonać bardzo długie dystanse. Mamy tu do czynienia z dwoma zespołami napędowymi – w zasadzie jest to bardziej czymś w rodzaju napędu dwusilnikowego niż systemem rozdzielania mocy przez jeden silnik. Często można spotkać się też z nazwą „napęd wirtualny”.

Co ciekawe, obecnie w serii S stosuje się już trzy silniki. Dwa z nich zasilają tylną oś, a jeden przednią. Sprawia to, że samochód cechuje jeszcze większa zwinność i przyczepność. Warto dodać, że samochody e-tron dają kierowcy nie tylko lepsze wrażenia z jazdy, lecz również przyczyniają się do ochrony środowiska. Niezależnie od tego, w jaki sposób produkowany jest prąd, ich ślad węglowy jest o wiele mniejszy niż samochodów spalinowych.

Historia Audi quattro

Do pierwszych prób z napędem quattro wyprodukowano pojazd o nazwie Iltis. Miał on jedynie 75 KM, jednak na śliskiej nawierzchni potrafił pokonać mające 2 razy więcej mocy prototypowe Audi 200. Postanowiono wykorzystać tę wiedzę w 1977 r. – przy nowym modelu, który miał silnik z turbodoładowaniem. Było to znane wszystkim fanom motoryzacji Audi 80. Nazwa quattro pojawiła się publicznie po raz pierwszy w 1980 r. podczas Salonu Samochodowego w Genewie.

Jak to zwykle z nowymi pomysłami bywa, nie od razu zostają docenione. Tak było również w tym przypadku. Nowy rodzaj napędu na początku był wykorzystywany wyłącznie w samochodach rajdowych, jednak wyniki, jakie osiągały na tle konkurencji, spowodowały, że zaczęto rozważać wprowadzenie tego systemu do masowej produkcji.

Jakie są zalety napędu quattro?

Dane nie pozostawiają wątpliwości. Jak do tej pory sprzedano już kilkanaście milionów modeli Audi quattro, a liczba ta ciągle rośnie. Można powiedzieć, że quattro jest sztandarową technologią tej marki.

Najważniejszą zaletą Audi quattro jest to, że wyjątkowo łatwo się je prowadzi. Napęd na cztery koła daje o wiele większą przyczepność, a co za tym idzie komfort jazdy. Pozwala to znacznie lepiej wykorzystać moc samochodu, o czym świadczą doskonałe wyniki tego typu modeli w wyścigach samochodowych. To właśnie podczas nich znaczenie ma każdy technologiczny detal, który może zaważyć o zwycięstwie lub przegranej.

Postęp techniki sprawił, że „decyzja” o tym, ile mocy przeznaczyć na daną oś lub koło zapada w około 30 milisekund. Z tego powodu dwa lub nawet trzy silniki nie muszą być ze sobą fizycznie połączone. Informacja o tym, że jedno z kół znalazło się na śliskiej nawierzchni i straciło tarcie, dociera do systemu błyskawicznie. Dzięki temu auto jest znacznie mniej podatne na wpadnięcie w poślizg.

Audi – napędem na cztery koła steruje nie tylko komputer

Co bardzo ważne, kierowca nie jest zdany jedynie na działanie komputera. Może sam wpływać na to, jak działa pojazd – sstnieją różne tryby, spośród których może wybierać. System Audi drive select pozwala określić, czy chcemy, aby jazda była bardziej komfortowa, wydajna lub sportowa. Można zatem dostosować działanie komputera zarówno do warunków panujących na drodze, jak i własnych preferencji.

Dla zwiększenia jakości jazdy powstał też elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC), który jest szczególnie przydatny podczas jazdy w terenie. Dostępne są różne profile, które regulują takie elementy, jak przyczepność, stabilność czy hamowanie. Można również skorzystać z asystenta zjazdu ze wzniesienia.

Co odróżnia Audi quattro od innych napędów na cztery koła?

Quattro nie jest jedynym rodzajem napędu na cztery koła, jednak można powiedzieć, że wzniósł go na wyższy poziom. Jest to szczególnie odczuwalne podczas trudnych warunków pogodowych. Daje też większą przyczepność na zakrętach. Jest to inteligentniejszy system, który działa w bardziej skomplikowany sposób, co pozwala na lepsze dostosowanie mocy przydzielonej każdemu z kół do aktualnej sytuacji i stylu jazdy.

Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania

Kiedy po raz pierwszy został zaprezentowany system quattro?

System quattro został po raz pierwszy zaprezentowany publicznie podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 1980 r. Technologię tę opracowano kilka lat wcześniej.

Co sprawiło, że system quattro wszedł do masowej produkcji?

Początkowo system quattro był wykorzystywany w samochodach rajdowych. Doskonałe wyniki, jakie osiągały, sprawiły, że wszedł do masowej produkcji.

Jaka jest najnowsza odsłona systemu quattro?

System quattro jest obecnie stosowany we w pełni elektrycznych Audi spod znaku e-tron. W tym przypadku nie polega on już na tym, że silnik dzieli moc na każdą z osi, lecz robią to niepołączone ze sobą fizycznie 2 lub nawet 3 silniki.

Czy system quattro jest lepszy od standardowego 4×4?

Technologia quattro jest o wiele bardziej skomplikowana i mniej „sztywna”. Pozwala na bardziej elastyczne dostosowanie mocy przesyłanej do każdego z kół. Dzięki temu przyczepność i stabilność jest o wiele większa, co jest szczególnie ważne, gdy warunki jazdy są utrudnione.

Kiedy zostaje aktywowany napęd na 4 koła w modelach e-tron?

Napęd na 4 koła w modelach e-tron aktywuje się automatycznie, gdy system zauważy zmniejszone tarcie.

Kontakt
Jazda testowa
Indywidualna oferta
Kontakt z serwisem