Systemy wspomagania kierowcy w Audi – co warto wiedzieć?

Współczesne systemy wspomagania kierowcy coraz bardziej ułatwiają jazdę. Audi jest jedną z najbardziej innowacyjnych marek na rynku, więc przoduje również pod tym względem. Jest twórcą wielu nowych technologii, które znacznie ułatwiają życie kierowcom.

Technologie w  Audi pomagają kierowcom w coraz większej liczbie czynności. Chodzi tu już nie tylko o parkowanie czy hamowanie, lecz również rozpoznawanie znaków, adaptacyjny tempomat Audi czy Audi pre sense. Przedstawiamy najważniejsze systemy.

Systemy wspomagania kierowcy w Audi

Asystent skrętu

Asystent skrętu uruchamia się zaraz po włączeniu kierunkowskazu. Technologia zaczyna wtedy kontrolować przeciwny pas ruchu i informuje kierowcę, czy może bezpiecznie skręcić. Gdy zostanie wykryty pojazd jadący z naprzeciwka, włączane jest automatyczne hamowanie. System działa w momencie ruszania oraz w trakcie jazdy z prędkością do 10 km/h. Informacje docierają do niego dzięki dwóm czujnikom radarowym i kamerze z przodu samochodu.

System adaptive cruise control (z funkcją Stop&Go)

Ten system jest szczególnie pomocny, gdy kierowca musi często zatrzymywać się i ruszać. Automatycznie wykrywa pojazd z przodu i zachowuje określoną odległość,  którą można samodzielnie ustawić, podobnie jak przyspieszenie i dynamikę jazdy.

Przy manualnej skrzyni biegów działa przy prędkościach powyżej 30 km/h, a przy automatycznych S tronic lub tiptronic od 0 km/h do 250 km/h. W tym drugim przypadku można również korzystać z systemu Stop&Go, który zwalnia pojazd, gdy zbliża się do innego, a następnie rusza, gdy ten się oddali.

Asystent ruszania na wzniesieniu

Ta technologia jest bardzo pomocna, gdy kierowca chce ruszyć, znajdując się na wzniesieniu. Chodzi tu zarówno o ruszanie w górę, jak i w dół – w tym drugim przypadku zapobiega staczaniu się auta. Gdy samochód stoi na wzniesieniu, w krótkim czasie automatycznie włącza się elektromechaniczny hamulec postojowy.

Jeśli samochód ma automatyczną skrzynię biegów S tronic, system umożliwia ruszanie pod górę, bez staczania, po naciśnięciu pedału gazu.

Asystent toru jazdy – Audi active lane assist

Jest to bardzo pomocny system, który może zapobiec poważnym wypadkom, który potrafi rozróżnić pasy na drodze. Zaczyna działać powyżej 65 km/h i ostrzega lub uniemożliwia opuszczenie toru jazdy i zjazd na przeciwległy pas ruchu. Są dostępne jego różne tryby działania. 

Pierwszy polega na wczesnym ostrzeganiu, jeśli samochód zaczyna skręcać bez włączonego kierunkowskazu. Drugi działa tuż przed skręcaniem i dokonuje mocniejszej ingerencji w układ kierowniczy. Można również wybrać opcje wibrowania kierownicy podczas manewrów, które zostaną uznane za ryzykowne.

Asystent manewrów z przyczepą

Manewrowanie z przyczepą może przysporzyć wielu trudności. Rozwiązaniem tego problemu jest specjalny system, który znacznie to ułatwia – pozwala na ustalenie kąta cofania, w którym pomaga kamera. Cały proces sterowany jest przez kierowcę przy pomocy specjalnego regulatora.

System ten działa przy prędkości do 10 km/h i pozwala na ustalenie kąta pomiędzy przyczepą a samochodem.

Audi quattro – jak działa napęd na cztery koła i dlaczego warto go wybrać?

System zapewniający bezpieczeństwo pasażerów – Audi pre sense 

Ta technologia steruje przede wszystkim pasami, hamulcami oraz wysyła sygnały ostrzegawcze. Gdy ECS wykryje sytuację awaryjną, np. poślizg lub nagłe hamowanie, są one napinane. Dodatkowo składane są lusterka boczne, a dach jest zamykany. Automatycznie włączane są też światła awaryjne. Dzięki temu pasażerowie i kierowca są lepiej zabezpieczeni przed uderzeniami spowodowanymi przez bezwładne ruchy wewnątrz samochodu.

System ten występuje też w wersji miejskiej i działa do prędkości 85 km/h. Specjalna kamera rejestruje wszystko, co dzieje się w odległości do 100 m od pojazdu – chodzi tu zarówno o inne samochody, jak i pieszych. Istnieje kilka etapów ostrzegania przed kolizją. Najpierw pojawiają się sygnały wizualne i dźwiękowe. W przypadku braku reakcji kierowcy następuje szarpnięcie, a następnie całkowite wyhamowanie. Do prędkości 40 km/h można całkowicie uniknąć kolizji, a powyżej, znacznie zredukować jej skutki.

Chronione są też osoby siedzące z tyłu. System wykrywa, gdy jakiś pojazd niebezpiecznie się zbliża i informuje o tym kierowcę. Blokowane są też pasy bezpieczeństwa, zamykane okna oraz dach. Samochód zaczyna wysyłać sygnały świetlne za pomocą świateł awaryjnych.

Asystent zmiany pasa ruchu – Audi side assist

Audi side assist zaczyna działać przy prędkościach wyższych niż 15 km/h, a specjalne czujniki radarowe skanują obszar w promieniu 70 m. System wykrywa szybko zbliżające się pojazdy oraz te, które znajdują się w tzw. martwym polu. W takim przypadku zaczynają świecić się specjalne diody umieszczone w bocznym lusterku.

System ostrzegający przy wysiadaniu

Wysiadanie z samochodu bywa niebezpieczne, szczególnie jeśli wokół jest duży ruch. Ten system ostrzeże pasażerów i kierowców, jeśli jakiś samochód lub rower zacznie się niebezpiecznie zbliżać. Zaczną się wtedy świecić diody.

Asystent omijania przeszkód

Asystent omijania przeszkód wykorzystuje dwa czujniki radarowe i kamerę z przodu samochodu. Gdy wykryje zagrożenie, następuje ostrzegawcze szarpnięcie. Kolejnym etapem jest pomoc kierowcy w ominięciu danej przeszkody, poprzez wysłanie delikatnego impulsu skrętu. System działa przy prędkościach od 30 km/h do 150 km/h.

Asystent parkowania Audi

Wielu osobom parkowanie na małej przestrzeni może nastręczać sporych trudności. To zadanie znacznie ułatwia to asystent parkowania. Za każdym razem, gdy odstęp od innego pojazdu lub np. muru będzie zbyt mały, kierowca zostanie ostrzeżony specjalnym sygnałem dźwiękowym. Jeśli dystans będzie mniejszy niż 30 cm, pojawi się dźwięk ciągły. System wykorzystuje czujniki ultradźwiękowe, które są wbudowane w zderzak.

Istnieje też rozbudowana wersja tej technologii. W takim przypadku, oprócz sygnałów dźwiękowych, pojawiają się też wizualne. Wizualizację manewru można obserwować na wyświetlaczu MMI.

Adaptacyjny tempomat Audi

Tempomat służy do ustalenia stałej prędkości, z jaką ma się poruszać samochód, zaczynając od 30 km/h. Jest to szczególnie przydatne na długich trasach i odciąża nieco kierowcę, ponieważ nie musi on kontrolować tego elementu. Przyczynia się też do mniejszego zużycia paliwa, a co za tym idzie oszczędności oraz ochrony środowiska. System można obsługiwać przy użyciu specjalnego drążka przy kierownicy. Naciśnięcie hamulca wyłącza go.

Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania

Czy systemy wspomagania kierowcy Audi pozwalają na w pełni bezpieczną jazdę?

Systemy wspomagania kierowcy Audi mogą znacznie obniżyć ryzyko wypadku, ewentualnie zmniejszyć jego skutki, jednak nie zastąpią rozsądnej i bezpiecznej jazdy.

Jakie korzyści płyną z używania tempomatu?

Używając tempomatu, kierowca musi kontrolować o jeden element mniej, ponieważ pojazd porusza się ze stałą prędkością bez jego udziału. Przyczynia się to także do mniejszego zużycia paliwa, co działa na korzyść środowiska.

Na czym polega Audi pre sense?

Audi pre sense to system, który działa na różne sposoby. Najważniejsze to wysyłanie ostrzeżeń przed ewentualną kolizją, włączenie awaryjnego hamowania oraz zablokowanie pasów bezpieczeństwa.

Kontakt
Jazda testowa
Indywidualna oferta
Kontakt z serwisem