W kontekście samochodu z kilowatami (kW) najczęściej po raz pierwszy spotykamy się, zaglądając do dowodu rejestracyjnego. Mimo że w Europie moc silnika najczęściej wyraża się w koniach mechanicznych (KM), w dokumentach często figuruje też zapis w kilowatach. Znajomość tych jednostek i umiejętność ich przeliczania przydają się podczas porównywania różnych modeli pojazdów – szczególnie gdy sprowadza się je zza granicy, choć nie tylko wtedy. Poznanie bliżej sposobu przeliczania KM na kW pomaga również lepiej zrozumieć dokumentację techniczną samochodu.

KM na kW – jak przeliczyć moc silnika

Jednostki kW i KM – jakie są podstawowe różnice?

Gdy mówimy o mocy silnika spalinowego, zazwyczaj używamy najbardziej znanej i najpowszechniej stosowanej u nas jednostki: koni mechanicznych (KM). Opracowano ją w XIX wieku, kiedy świat zdominowały maszyny parowe, a ich wydajność dla wygody zaczęto porównywać do siły koni pociągowych. Była to bowiem najbardziej miarodajna metoda w tamtych czasach. Przyjęto wówczas, że przykładowy silnik o mocy 6 KM przez całą dobę może wykonać taką samą ilość pracy, jakiej podołałoby sześć koni działających naprzemiennie po osiem godzin dziennie. Po wynalezieniu silnika spalinowego jednostka KM była już standardem, więc zaczęto jej używać do oceny możliwości kolejnych jednostek napędowych. Mimo to równolegle funkcjonowały także inne, mniej popularne jednostki. Jak przeliczyć KM na kW?

Moc silnika określa, ile pracy może wykonać dana jednostka napędowa w określonym czasie. Innymi słowy, jej wartość informuje nas, jaka część momentu obrotowego jest dostępna przy określonych obrotach, co wpływa na dynamikę silnika i jego zdolność do przyspieszania. Dobre zrozumienie sposobu obliczania mocy jednostki napędowej jest przydatne na przykład przy zakupie używanego samochodu, kiedy chcemy sprawdzić, czy silnik działa prawidłowo i równo, a także zgodnie ze standardem konkretnego modelu auta. Parametr ten możemy poznać, sprawdzając numer VIN pojazdu, a poza tym docelowa moc silnika jest także zapisana w dowodzie rejestracyjnym.

Kilowat to uniwersalna jednostka mocy silnika, wchodząca w skład międzynarodowego układu SI, obowiązującego od 1960 roku. Ten ogólnoprzyjęty system metryczny zawiera większość znanych nam jednostek. Kilowat figuruje w nim jako jednostka mocy, którą wykorzystuje się w dokumentach homologacyjnych i w dowodach rejestracyjnych pojazdów na całym świecie. W tym miejscu rodzi się więc pytanie: 1 kW – ile to koni mechanicznych?

Przelicznik kW na konie mechaniczne

Poznawszy różnice między obiema jednostkami, wielu kierowców zaczyna się zastanawiać nad tym, ile koni mechanicznych to jeden kilowat. Mimo że KM są w Polsce powszechnie stosowaną jednostką mocy silnika, wśród specjalistów częściej używane są kilowaty. 1 kilowat to oczywiście 1000 watów. Po przyjęciu Międzynarodowego układu jednostek miar (SI) to właśnie kilowaty zastąpiły konie mechaniczne w dokumentach opisujących moc silników spalinowych i elektrycznych. Na stałe zagościły więc w dokumentach homologacyjnych czy dowodach rejestracyjnych pojazdów. Konie mechaniczne są jednak nadal powszechnie używane w codziennych rozmowach i mniej technicznych materiałach, co nierzadko wymusza na nas konieczność przeliczania KM na kW i odwrotnie. Warto zapamiętać poniższe podstawy, by umieć przeliczyć 1 KM na kW, a także 1 kW na KM. Wyglądają one następująco:

  • 1 KM = 0,74 kW,
  • 1 kW = 1,36 KM.

To zapis w przybliżeniu, ale na co dzień w zupełności nam wystarczy. Tak naprawdę po przecinku znajduje się aż 8 kolejnych cyfr, więc najwięksi fani motoryzacji oraz mechanicy korzystają z odpowiednio ustawionych kalkulatorów. Upraszczając, aby przeliczyć KM na kW, należy pomnożyć wartość podaną w KM przez 0,74. Aby natomiast przeliczyć kW na konie mechaniczne, trzeba pomnożyć wartość wyrażoną w kW przez 1,36. Na przykład Audi A8 60 TFSI quattro tiptronic ma wersję z silnikiem 4.0 TFSI, którego moc wynosi 338 kW, co równa się w przybliżeniu 460 KM.

Mniej znane jednostki stosowane do określania mocy silnika

Ustaliliśmy już, czym jest jednostka kW i ile to KM, wspominając, że na świecie funkcjonowały i funkcjonują także inne sposoby wyrażenia mocy silnika. James Watt, od którego nazwiska pochodzi jednostka mocy wat, zamiast KM używał HP (ang. horse power), również przyrównując moc maszyn parowych do siły konia. Wynalazca oszacował wówczas, że siła jednego konia pociągowego stoi na poziomie około 800 Nm lub 180 funtów. Wartość tę zestawił z liczbą obrotów kieratem (dawnym urządzeniem stanowiącym napęd dla stacjonarnych maszyn rolniczych) o promieniu 12 stóp. Jego wzór wyglądał następująco:

1 HP = 550 lbf x ft/s

Symbol lbf odpowiada tu jednostce funt siły, a ft/s – stopom na sekundę. HP wykorzystywano głównie w krajach anglosaskich lub tych, które przez długi czas znajdowały się pod wpływem Imperium Brytyjskiego. Dziś jednak określenie HP jest rzadko stosowane – głównie dlatego, że zostało wyparte przez uniwersalną jednostkę, jaką są konie mechaniczne. Mimo pewnych podobieństw HP i KM nie są tożsame, jako że:

  • 1 KM = 0,9863 HP,
  • 1 HP = 1,0139 KM.

Jak odczuć moc silnika na własnej skórze?

Wielu producentów samochodów oferuje jazdy testowe, aby przyszli klienci mogli osobiście doświadczyć wyjątkowych cech ich pojazdów. Jedną z takich marek jest Audi, znane z produkcji dynamicznych, luksusowych i nowoczesnych samochodów. W Audi Centrum Toruń istnieje możliwość umówienia się na jazdę próbną, co pozwala na przetestowanie wybranego modelu w realnych warunkach drogowych. Wystarczy skorzystać z prostego formularza dostępnego na stronie internetowej, aby zaplanować swoją wizytę w salonie. Jazda testowa stanowi świetną okazję, aby przekonać się nie tylko o jakości wykonania, lecz także komforcie jazdy i mocy silnika. Daje także szansę na sprawdzenie, jak wybrany model sprawuje się na drodze i czy spełnia wszystkie oczekiwania przyszłego właściciela.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o konie mechaniczne i kilowaty

1 kW – ile to koni mechanicznych? 

1 kW równa się 1,36 KM. 1 KM równa się 0,74 kW.

Skąd się wzięły konie mechaniczne?

Na początku ta jednostka była znana jako „koń parowy”, co było próbą przedstawienia mocy silnika parowego w zrozumiały i przystępny dla ludzi sposób. Jako że wcześniej do wielu zadań używano właśnie koni, przyrównanie pracy silnika do pracy konia wydawało się wówczas najbardziej intuicyjne.

Dlaczego moc silnika jest podawana w kilowatach?

Kilowat jest wykorzystywany do wyrażania mocy silników elektrycznych i spalinowych. Jednostka ta znajduje się w wykazie Międzynarodowego układu jednostek SI. Kilowat to zatem standardowa jednostka, jeszcze bardziej uniwersalna od koni mechanicznych, niewchodzących w skład wspomnianego układu.

Kontakt

Jazda testowa
Indywidualna oferta
Kontakt z serwisem