Zimowy płyn do spryskiwaczy – jaki wybrać i kiedy użyć?

Zimą kierowcy muszą pamiętać nie tylko o zmianie opon z letnich na zimowe. Właściciele Audi oraz innych samochodów powinni zadbać o wymianę płynu w spryskiwaczach. Jest to ważne, ponieważ dzięki temu można utrzymać w dobrej kondycji zarówno zbiornik na płyn, jak i przewody doprowadzające preparat do szyb. Płyn zimowy wyróżnia się specjalnym składem, dzięki któremu nie zamarza nawet przy ujemnych temperaturach. Sprawdź, jak go wykorzystać.

Zimowy płyn do spryskiwaczy

Jaki zimowy płyn do spryskiwaczy wybrać?

Głównym zadaniem płynu do spryskiwaczy jest skuteczne usuwanie zabrudzeń z szyb samochodowych. W okresie zimowym warto jednak korzystać z preparatów dostosowanych do warunków atmosferycznych. Należy więc wybierać te płyny, które mogą być stosowane przy niskich i minusowych temperaturach. Jest to ważne, ponieważ brudna szyba powoduje nie tylko zdecydowanie mniejsze bezpieczeństwo na drodze. Jeżeli kierowca ma utrudnione widzenie, Policja może nałożyć na niego mandat od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych.

Płyn do spryskiwaczy wpływa nie tylko na widoczność, ale także na wszystkie elementy układu pojazdu. W przypadku właścicieli nowych samochodów Audi zastosowanie właściwego preparatu jest więc niezwykle ważne. Korzystając z zimowego płynu do spryskiwaczy, można utrzymać w doskonałej kondycji takie elementy jak: dysze, uszczelki oraz gumy całego układu spryskiwaczy. Ich wymiana mogłaby oznaczać dla właściciela auta duży wydatek.

Skład ma znaczenie – sprawdź go przed wyborem zimowego płynu do spryskiwaczy

Zastanawiasz się, jaki zimowy płyn do spryskiwaczy sprawdzi się najlepiej? Wybierając preparat, należy zwrócić uwagę na jego skład. Powinien zawierać:

  • wodę,
  • alkohol,
  • glicerynę, glikol propylenowy, glikol etylenowy,
  • środki powierzchniowo-czynne,
  • środek antypienny,
  • biocyd,
  • środek regulujący pH.

Woda w płynie zimowym powinna być demineralizowana lub destylowana. Oznacza to, że w swoim składzie nie zawiera ona elementów mineralnych oraz innych związków, które wpływałyby na jej czystość. W praktyce pozwala to uniknąć sytuacji, w której dochodziłoby do odkładania się kamienia i innych osadów w układzie, co mogłoby wpływać na jego niedrożność, a w konsekwencji uszkodzenie.

Płyny zimowe powinny mieć w swoim składzie alkohol, którym najczęściej jest etanol. Niektórzy producenci stosują również alkohol izopropylowy i metylowy. Ten składnik sprawia, że płyn nie zamarza. Dobrej jakości preparaty do spryskiwaczy powinny zawierać przynajmniej 30–35% alkoholu w swoim składzie. Składnik ten wpływa również na jakość specyfiku – doskonale rozpuszcza zabrudzenia nagromadzone na szybie. Należy unikać stosowania tanich płynów zimowych. W ich składzie często znajduje się metanol. Jego opary mogą być szkodliwe dla człowieka.

Dobrej jakości płyn do spryskiwaczy ma w swoim składzie glicerynę, glikol propylenowy czy glikol etylenowy. Gwarantuje to lepszy poślizg wycieraczek. Dzięki temu płynnie działają one na szybie, nie przeskakują i nie wydają dziwnych dźwięków. Zawartość tych substancji w płynie nie powinna przekraczać jednak 5%. W przypadku przekroczenia tej ilości na szybie samochodowej mogą pojawić się refleksy świetlne i efekt mazania.

Nie bez znaczenia są też środki powierzchniowo-czynne. Ich działanie polega na rozpuszczaniu i usuwaniu z szyby różnego rodzaju brudu, począwszy od kurzu, a kończąc na gęstych i lepkich zabrudzeniach. Istotne są także środki antypienne i biocydy. Dzięki tym drugim płyn pozostawiony nawet dłuższy czas w zbiorniku nie mętnieje i zachowuje swój zapach. Nie dochodzi również do rozwoju szkodliwych grzybów w układzie. Dodatek w postaci substancji regulujących pH pozwoli natomiast utrzymać w doskonałej kondycji metalowe elementy układu spryskiwaczy.

Czym odznaczają się dobrej jakości płyny? Samochód ma znaczenie przy ich wyborze?

Kierowcy w okresie zimowym powinni regularnie dolewać płyn do spryskiwaczy. Ikona informująca o konieczności jego uzupełniania wyświetla się na desce rozdzielczej w samochodach nowej generacji, takich jak Audi. Kiedy się pojawi, jest to sygnał, że konieczne jest dolanie preparatu. Sięgając po płyn zimowy, nie warto oszczędzać. Należy zwrócić uwagę na temperaturę krzepnięcia preparatu. Jest to niezwykle ważna informacja, którą każdy producent umieszcza na opakowaniu. Im niższa temperatura na opakowaniu, tym lepiej. Na rynku są dostępne płyny do -20°C, ale również te do -30°C.

Przed wyborem konkretnego preparatu warto również sprawdzić, czy ma on pozytywną opinię Instytutu Transportu Drogowego. Oznacza ona, że środek jest bezpieczny w stosowaniu i nie uszkadza systemu spryskiwaczy, uszczelek czy innych podzespołów. Producenci płynów do spryskiwaczy mogą także ubiegać się o przyznanie certyfikatu nadawanego przez Państwowy Zakład Higieny Pracy oraz Polskie Centrum Badań i Certyfikacji. Świadczy on o wysokiej jakości płynu i bezpieczeństwie jego stosowania. Certyfikowany produkt nie zagraża zdrowiu kierowcy i pasażerów.

Letni płyn do spryskiwaczy a zima

Letni płyn do spryskiwaczy a zima

Nie zaleca się stosowania letniego płynu do spryskiwaczy w okresie zimowym. Dlaczego? Wynika to przede wszystkim z kwestii bezpieczeństwa. Takie preparaty mają składy, które nie chronią przed zamarzaniem. Już przy 0°C, letni płyn może zamarznąć w zbiorniku. W praktyce oznacza to brak możliwości oczyszczenia szyby z zabrudzeń w trakcie jazdy. W takiej sytuacji preparat zwiększa także swoją objętość, a to może doprowadzić do uszkodzenia układu spryskiwaczy. Jak spuścić płyn do spryskiwaczy, chcąc wymienić go na odpowiedni? Nie jest to problematyczne i każdy poradzi sobie z takim zadaniem. Wystarczy podłożyć pod zbiornik miskę, a następnie poluzować przewód, aby spuścić ciecz. Jeżeli w zbiorniku nie zostało go dużo, to nadmiar można wykorzystać do umycia szyb.

Czy zimowego płynu do spryskiwaczy można używać poza sezonem?

Zimowy płyn do spryskiwaczy można bez przeszkód stosować w okresie letnim. W praktyce kierowca może korzystać z preparatów zimowych nawet przez cały rok. Warto jednak zaznaczyć, że są one znacznie droższe od specyfików przeznaczonych do wykorzystania latem. Chcąc uniknąć niepotrzebnych wydatków, warto więc ograniczyć się do ich używania wyłącznie w okresie zimowym. Dodatkowo płyny letnie często mają specjalną formułę, która pozwala na dokładniejsze usuwanie owadów z szyb, a tych latem nie brakuje w powietrzu.

Czy można mieszać płyn do spryskiwaczy letni z zimowym?

Zdarzają się kierowcy, którzy w ramach oszczędności mieszają ze sobą płyn letni i zimowy. Czy to dobre podejście? W ten sposób można stworzyć preparat o bardzo dobrych właściwościach, który będzie odporny na działanie niskich temperatur. Jednak mieszankę tego typu warto stosować wyłącznie w okresach przejściowych, czyli wiosennym oraz jesiennym. Przymrozki w tym czasie są niewielkie, przez co nie ma ryzyka, że ulegnie on zamarznięciu.

Mieszanie ze sobą płynów letnich i zimowych zupełnie nie sprawdzi się w momencie występowania bardzo dużych mrozów – wówczas może dojść do zamarznięcia preparatu i uszkodzenia elementów pojazdu. Przed zmieszaniem specyfików warto również zapoznać się z informacjami znajdującymi się na etykiecie. Producent może w niej informować o zakazie tego typu działań.

FAQ

  • Gdzie wlać płyn do spryskiwaczy?

Płyn do spryskiwaczy należy wlać do zbiornika znajdującego się pod maską samochodu. Gdzie się wlewa płyn do spryskiwaczy? Korek na zbiorniku jest oznaczony symbolem szyby z poprzecznym wężykiem i tryskającą ku górze wodą. Wystarczy odkręcić go i uzupełnić płyn do spryskiwaczy. Wlew jest na tyle dobrze oznaczony w każdym pojeździe, że bez problemu można zlokalizować właściwe miejsce.

  • Jak wymienić płyn do spryskiwaczy?

Pierwszym ze sposobów jest wykorzystanie płynu do umycia szyb. Jeżeli jest go za dużo, to pod zbiornikiem należy umieścić miskę i poluzować odchodzący od niego wężyk. W ten sposób cały preparat spłynie i będzie można uzupełnić zbiorniczek nowym płynem.

  • Czy można mieszać płyn do spryskiwaczy letni z zimowym?

Jeżeli producent preparatu nie stwierdził inaczej, to możliwe jest korzystanie z mieszanki płynu letniego i zimowego w okresach przejściowych: wiosną i jesienią. Nie zaleca się jednak stosowania mieszanki zimą, kiedy spodziewane są bardzo niskie temperatury. Dolanie płynu letniego obniża właściwości płynu zimowego.

Kontakt
Jazda testowa
Indywidualna oferta
Kontakt z serwisem